Friday, 11 October 2013

METOD KAJIAN TAFSIR ALI ABDUL RAZIQ DALAM KITAB AL-ISLAM WA USUL AL-HUKM

METOD KAJIAN TAFSIR ALI ABDUL RAZIQ DALAM KITAB AL-ISLAM WA USUL AL-HUKM

Disediakan oleh:
Amar Abd Rahman
Mohd Aniq Mustah
Muhammad Umar Mukhtar bin Shafie

ABSTRAK
Dewasa ini, terlalu banyak perkara yang menggugat keharmonian dan kestabilan agama Islam dan masyarakat muslim itu sendiri. Berbagai-bagai pertubuhan atau persatuan yang bernaung atas nama Islam dan sebagainya muncul dengan begitu banyak dan mempunyai pemahaman dan pemikiran yang berbeza-beza. Apabila ini berlaku, maka umat Islam akan terdedah kepada bahaya pemikiran dan pemahaman salah yang mana akhirnya akan menjerumuskan mereka ke dalam golongan berfahaman salah tersebut. Kertas ini akan membahaskan salah satu dari golongan yang mempunyai pemahaman dan pemikiran yang salah berkaitan dengan buku karangan cAli cAbdul Raziq yang berjudul  al-Islam Wa Usul al-Hukm”. Maka, penulisan ini adalah bertujuan untuk mengkaji dan menyingkap tentang sejauh manakah relevannya isu-isu yang dibangkitkan tentang Islam dan dasar pemerintahan. Keterangan-keterangan dan fakta-fakta dalam penulisan ini memaparkan sumber-sumber yang diperolehi melalui penyelidikan perpustakaan. Secara keseluruhannya, segala isu-isu yang dikemukakan itu amatlah tidak relevan serta bercanggah dengan hakikat dan kebenaran al-Quran dan agama Islam.



1. PENGENALAN
 
Fitrah manusia suka kepada kebebasan. Tidak mahu terikat dalam aspek kehidupan, malah dalam beragama pun mereka mahu kebebasan. Oleh itu, mereka mencipta istilah dan ideologi yang sesuai dengan kehendak itu, seperti ‘Islam liberal.’ Mereka yang mendukung falsafah ini mengatakan Islam secara liberal lebih sesuai diamalkan dalam masyarakat majmuk, kononnya lebih praktikal dan diterima akal.
Umat Islam yang progresif telah menghasilkan banyak aliran pemikiran yang liberal mengenai Islam. Aliran pemikiran ini adalah hasil cetusan perkembangan globalisasi semasa, berhadapan dengan dakyah dan tomahan pihak barat terhadap Islam. Sebelum ini Islam Fundamental diterima umum sebagai Islam yang sesuai dengan situasi dunia hari ini. Ia amat bertentangan dengan Islam. Semua aliran ini adalah hasil analisis pemikir semata-mata untuk melabel hala tuju serta kecenderungan gerakan dan perkembangan Islam di dunia pada hari ini di mana Islam menjadi bahan ejekan, dilabel sebagai agama pengganas, kemiskinan dan sebagainya.
Fenomena pemikiran Islam yang liberal sebenarnya tidak begitu jelas sebagai satu aliran pemikiran yang sekata. Muslim yang memanggil diri mereka sebagai progresif boleh dikatakan mengamalkan Islam yang liberal kerana mereka telah mencetuskan beberapa pemikiran liberal dalam Islam. Akan tetapi sesetengah ahli akademik berpendapat Islam progresif dan Islam liberal adalah dua aliran yang berbeza. Aliran-aliran ini berkongsi satu falsafah yang bergantung kepada ijtihad.
Islam Liberal menyerang ajaran Islam dari sudut akidah dengan penyebaran fahaman pluralisme, dari sudut syariah dengan perubahan metodologi ijtihad dan dari sudut wahyu dengan melakukan kritikan terhadap al-Quran itu sendiri. Sesetengah Muslim liberal lebih suka kepada idea demokrasi sekular moden dan pemisahan antara negara dan agama sekaligus bertentangan dengan ideologi Islam bahawa Islam dan politik tidak boleh dipisahkan. Sementara fakta sejarah kehidupan Rasulullah SAW mengatakan bahawa sesungguhnya politik adalah sebahagian yang tidak terpisah dari agama bahkan politik adalah bahagian yang dominan. (Dr. Fahmi al-Syannawi: hlm 99 ) Penyelewengan ini dapat dilihat melalui karya-karya yang telah dihasilkan oleh tokoh-tokoh Islam liberal tersebut.
Golongan Islam Liberal tidak menzahirkan diri mereka sebagai orang yang menolak agama, tetapi berselindung di sebalik gagasan mengkaji semula agama, mentafsir semula Al-Quran, menilai semula syariat dan hukum-hukum fiqh. Mereka menolak segala tafsiran yang dianggap lama dan kolot mengenai agama termasuk hal yang telah menjadi ijmak ulama, termasuk tafsiran daripada Rasulullah s.a.w dan sahabat serta ulama mujtahid. Bagi mereka agama hendaklah disesuaikan kepada realiti semasa, sekalipun terpaksa menafikan hukum-hakam dan peraturan agama yang telah sabit dengan nas-nas Syarak secara putus (qatcie). Jika terdapat hukum yang tidak menepati zaman, kemodenan, hak-hak manusia, dan tamadun global, maka hukum itu hendaklah ditakwilkan atau sebolehnya digugurkan.  

Oleh itu, Islam Liberal harus ditangani dengan cara yang terbaik agar ia tidak merosakkan minda masyarakat Islam dengan fikiran-fikiran yang bercanggah dengan dalil-dalil dan nas yang telah membentuk pemikiran Islam sejak dari zaman Rasulullah SAW.   

 
2. BIODATA PENULIS

2.1       BIOGRAFI CALI CABDUL RAZIQ

2.1.1    Latar Belakang Kelahiran
cAli cAbdul Raziq merupakan salah seorang tokoh Islam Liberal yang berasal dari Mesir. Beliau dilahirkan pada tahun 1888 Masihi bersamaan 1305 Hijri di Kampung Abu Jaraj di Wilayah         al-Minya, Mesir.

2.1.2    Latar Belakang Pendidikan
Selepas tamat menghafal al-Quran, beliau kemudian menyambung pengajian di Universiti al-Azhar di Kaherah. Diantara guru-guru beliau adalah Syekh Ahmad Abu Khutwah (meninggal 1906 M) dan Syekh Abu cUlyan.
Pada tahun 1008 Masehi, Universiti Misriyyah telah ditubuhkan untuk mengajar sukatan ketamadunan barat. Beliau kemudiannya memasuki universiti tersebut dan menggabungkan pengajian di Universiti Misriyyah dan juga Universiti al-Azhar.
Pada tahun 1912 M, beliau menamatkan pengajiannya di Universiti al-Azhar dan dianugerahkan sijil diperingkat antarabangsa. Kemudian beliau menyambung pengajiannya di Universiti Oxford, England dalam bidang ekonomi di bawah tanggungan keluarganya sendiri. Akan tetapi beliau pulang semula ke Mesir pada tahun 1915 M disebabkan Perang Dunia Pertama. 

2.1.3    Latar Belakang Kerjaya
Pada tahun 1915 M, beliau dilantik sebagai Hakim di mahkamah syariah sehingga pada tahun 1925 M,  beliau menerbit sebuah buku kontroversi yang bertajuk (Al-Islam Wa Usul al-Hukm) kemudiannya dibuang kerja pada tarikh 17 September 1925 M atas tindakan disiplin dari arahan Majlis Ulama Tertinggi. Ketika itu beliau bertugas di Mahkamah Syariah Mansurah. Beliau dituduh sebagai seorang yang membawa gerakan politik baru.
Selepas dibuang, beliau kemudiannya bermusafir ke Kota London untuk menyambung pengajiannya dan juga ke Utara Afrika dengan tujuan bersiar-siar dan disitulah beliau mengambil kesempatan untuk menulis beberapa penulisan yang kemudiannya diterbitkan didalam Majalah Siyasah dibawah terbitan Parti al-Ahrar al-Dusturiyyun.
Pada tahun 1945 M, selepas perlantikan abangnya  As-Syekh Mustafa cAbdul Raziq Basha (meninggal 1946M) beliau kemudian kembali ke persidangan ulama’. Pada tahun  1948 M, beliau kemudian dilantik didalam satu jawatan kementerian iaitu menteri kebajikan sehingga pada tarikh 25 Julai 1949 yang diketuai oleh Ibrahim cAbdul Hadi Basha (meninggal 1981 M). cAli cAbdul Raziq juga mengganggotai dewan rakyat, Majlis Syura dan juga anggota Akademi Bahasa Arab. Beliau meninggal pada tahun 1386 Hijri bersamaan dengan 1966 Masehi.

2.1.4    Karya-Karya cAli cAbdul Raziq

Diantara buku-buku beliau adalah :
1. Al-Islam Wa Usul al-Hukm
2. Al-Ijmac Fi al-Syaricah al-Islamiyyah
3. Amali cAli cAbdul Raziq

3. Metod cAli cAbdul Raziq
3.1 Hermeneutik
3.1.1 Pengertian Hermeneutik

Secara etimologis, Hermeneutik berasal dari bahasa Yunani “hermeneuein”, yang bererti mengungkapkan pemikiran seseorang dalam kata-kata. Ia juga bererti “menterjemahkan” dan juga bertindak sebagai “penafsir”. Dan menurut Mudjia, Hermeneutik berupaya menukar  sesuatu dari yang gelap kepada yang terang. Hermeneutik juga sering didefinisikan sebagai:
  1. Teori penafsiran Kitab Bible (theory of biblical exegesis).
  2. Hermeneutik sebagai metodologi filologi umum (general philological methodology).
  3. Hermeneutik sebagai ilmu tentang semua pemahaman bahasa (science of all linguistic understanding).
  4. Hermeneutik sebagai landasan metodologi dari ilmu-ilmu kemanusiaan (methodological foundation of Geisteswissenschaften).
  5. Hermeneutik sebagai pemahaman kewujudan dan fenomenologi kewujudan (phenomenology of existence dan of existential understanding).
  6. Hermeneutik sebagai sistem penafsiran (system of interpretation). Hermeneutik sebagai sistem penafsiran dapat diterapkan, baik secara kolektif mahupun secara individu, untuk memahami makna yang terkandung dalam mitos-mitos ataupun simbol-simbol.
Dari keenam pengertian di atas, yang paling mudah difahami oleh orang ramai, adalah hermeneutik sebagai prinsip penafsiran kitab Bible (principles of biblical interpretation). Ada kaedah yang bersifat historis terhadap pemahaman ini, kerena kata hermeneutik pada era moden memang digunakan untuk mengisi keperluan sebagai panduan dalam penafsiran Kitab Bible. Akan tetapi, hermeneutik adalah metod dan bukanlah penafsiran. Perbezaan diantara penafsiran ta'wil (exegesis) dan aturan-aturan, metod-metod, dan teori yang mengaturnya (hermeneutika) sudah diketahui sejak dahulu lagi, sama ada mengikut pendapat teologis ataupun pendapat orang awam (non theologists).

 

3.2 Hermeneutik cAli cAbdul Raziq
Pendekatan cAli cAbdul Raziq secara dasarnya terbahagi kepada tiga:
        i.            Metod Linguistik
      ii.            Metod Sejarah Empirik
    iii.            Metod Silogisme



3.2.1 Metod Linguistik

Makna Linguistik : Hermeneutik dan Linguistik
Linguistik adalah salah satu disiplin ilmu manusia yang tertua. Hal ini kerana bahasa itu merupakan rukun yang penting dan perkara asas dalam kehadiran konsep dan transaksi pemikiran serta komunikasi sosial. Berdasarkan realiti ini, bahasa sentiasa menjadi subjek pembahasan teori para pemikir. Filologi, peraturan-peraturan bahasa, makna-makna dan estetika bahasa merupakan kajian-kajian klasik bahasa. Dalam era moden, terdapat kecenderungan baru di kawasan kajian bahasa yang berpunca pada kehadiran falsafah analisis bahasa yang memandang segala jenis kajian falsafah itu mesti bermula dari pemerhatian linguistik dan fungsinya.
Pada sudut lain, hermeneutik juga berurusan dengan teks-teks, sementara bahasa merupakan pembentuk teks. Dengan demikian, hermeneutik juga memandang penting masalah-masalah linguistik. Ideologi ini juga digunakan dalam hermeneutik klasik dan hermeneutik moden, yang mana ia sangat ditekankan pada hermeneutik Gadamer. Menurut Gadamer, bahasa itu bukan hanya sebagai media penyaluran pemahaman, bahkan ia juga merupakan pembentuk suatu pemahaman. Dengan ibarat lain, hakikat dan asas suatu pemahaman itu adalah bahasa. Berdasarkan ideologi ini, ilmu hermeneutik mempunyai hubungan rapat dengan linguistik beserta cabang-cabang dan kaedah-kaedahnya yang pelbagai. Namun setiap daripada ilmu tersebut merupakan disiplin-disiplin ilmu tertentu yang mempunyai subjek, bidang, kaedah, dan tujuan-tujuan yang khusus.
Pada hakikatnya, boleh dikatakan bahawa ilmu hermeneutik itu mengambil manfaat dari pembahasan linguistik. Begitu juga dengan linguistik, khususnya kajian yang merumuskan fungsi, kaedah, dan kerangka bahasa, sangatlah berkaitan dengan ilmu hermeneutik, khususnya penerapan undang-undang dan kaedah bahasa. Kenyataan ini adalah seperti hubungan hermeneutik dengan ilmu logik, iaitu hermeneutik tidak mungkin terpisah dari penggunaan metode-metode umum logik dan berfikir.

3.2.2 Metod Sejarah Empirik
Kritik sejarah adalah sebuah metod tafsir yang mempertimbangkan faktor sejarah dari suatu teks untuk dapat menggali maknanya secara lebih mendalam.
Dalam ilmu sejarah, kritik dilakukan untuk mencari kebenaran suatu sumber sejarah. Terdapat dua jenis kritik sejarah, yaitu:
  • Kritik internal (uji kredibiliti)
Merupakan kritik yang membina dari dalam sejarah, yang didasarkan pada erti sebenarnya berdasarkan suatu kesaksian.
  • Kritik eksternal
Merupakan kritik yang membangun dari luar sejarah, yang dilakukan dengan mencari kebenaran sumber sejarah melalui beberapa kajian terhadap berbagai aspek di luar sumber sejarah.

Kaedah empirikal secara umumnya bermakna pendekatan menggunakan koleksi data asas teori atau memperolehi kesimpulan dalam bidang sains. Ia adalah sebahagian daripada kaedah saintifik, tetapi sering tersilap dianggap sebagai sinonim dengan kaedah eksperimen. Kaedah empirikal tidak mendadak dan sering berbeza dengan ketepatan kaedah eksperimen, di mana data diperolehi daripada manipulasi sistematik pembolehubah dalam eksperimen. Beberapa kesukaran dalam membincangkan kaedah empirikal adalah dari kekaburan makna akar itu sendiri: (empiris).

Kaedah empirikal mempunyai ciri-ciri berikut :
(a) Ia adalah pragmatik dan pada dasarnya ateis
(b)Pemerhatian sahaja adalah sumber pengetahuan yang sah; sumber pengetahuan yang lain seperti istinbat, tarikh dan naqal ditolak.

 Penggunaan metodologi empirikal membawa kepada masalah berikut:
(a) Berat sebelah kerana andaian terdahulu
(b) Batasan pemerhatian deria manusia
(c) Batasan akal manusia
(d) Kekurangan paradigma yang mengintegrasikan

3.2.3 Metod Silogisme
Silogisme adalah cara berfikir logik, yang dapat digambarkan dengan berbagai cara. Definisi yang diberikan Aristotle sendiri adalah sebagai berikut: "Satu perbincangan di mana berbagai hal dinyatakan, hal-hal lain yang tidak dinyatakan harus mengikuti apa yang dinyatakan karana hal-hal itu dinyatakan demikan." (http://pesantrenbudaya.com/?id=312)


4.0 Isu Penafsiran Dan Sanggahan
4.1 Percanggahan dalam penilaian terhadap sistem pemerintahan di zaman Rasul
cAli cAbdul Raziq sering terjebak dalam percanggahan sewaktu beliau cuba menilai sifat beberapa zaman dalam sejarah Islam serta sewaktu beliau cuba merumuskan sifat pengalaman Islam dalam politik dan sistem pemerintahan Islam pada zaman berkenaan.
Gaya persembahan yang amat ringkas yang dipilih cAli cAbdul Raziq dalam penulisannya banyak membantu menyembunyikan percanggahan yang ada. Bagaimanapun pemilihan kata yang teliti oleh beliau untuk menyampaikan maksudnya membantu pembaca yang peka menemui percanggahan berkenaan.
Sebagai contoh, beliau sewaktu membuat penilaian terhadap sifat sistem yang ditegakkan Islam pada zaman Rasulullah SAW dan kepimpinannya di Semenanjung Arab, beliau menafikan semua itu adalah eksperimen politik atau ada apa-apa kaitan dengan soal pemerintahan dan kerajaan. Beliau juga menafikan sistem pemerintahan baginda sepenuhnya bersifat keagamaan atau spiritual, tanpa unsur-unsur pemerintahan atau kerajaan. Sebagai contoh, beliau menyebut:
            “Kesatuan yang tersebut di zaman Nabi Muhammad SAW bukan kesatuan politik baik dari sudut mana pun. Tidak terangkum di dalamnya pengertian negara atau kerajaan. Bahkan, ia adalah kesatuan yang diasaskan atas dasar agama - kesatuan iman dan aliran keagamaan, bukan kesatuan negara dan aliran kerajaan.” (cAli cAbdul Raziq : hlm 100-101 )
            Tetapi di tempat lain beliau membuat penilaian yang bercanggahan. Terdapat  banyak tempat beliau menyebut bahawa kekuasaan Rasul mengatasi kekuasaan raja dan penguasa, meliputi kehidupan rohani – yang merupakan bidang kerasulan – dan jasmani – bidang kerajaan. Maksudnya, politik dan kerajaan dalam pengertian sivil termasuk di dalam sifat sistem yang dibangunkan Rasulullah SAW :
            Kedudukan Risalah Ilahiah memberikan pemikulnya kekuasaan yang lebih luas berbanding apa yang ada di antara pemerintah dan rakyat, bahkan lebih luas dari kekuasaan yang ada di antara bapa dan anak-anaknya. Kadang-kadang seorang Rasul mungkin berpolitik di dalam masyarakat sama seperti seorang raja berpolitik. Akan tetapi, bagi Rasul tugas yang tidak dikongsi dengan sesiapa. Antara tugas seorang rasul juga untuk berbicara terus dengan ruh manusia.( cAli cAbdul Raziq : hlm 73) Bagi rasul tugas yang zahir untuk memimpin orang awam. Baginya juga tugas yang batin dalam mentadbir hubungan yang mengaitkan antara rakan-rakan kongsi.( cAli cAbdul Raziq : hlm 73-74) Baginya kepimpinan zahir dan batin, mentadbir urusan jasmani dan rohani, serta hubungan kita sesama makhluk di bumi dan juga Pencipta di langit.Baginya siasah dunia dan akhirat.( cAli cAbdul Raziq : hlm 74) Kerana itu, kekuasaan Nabi Muhammad adalah kekuasaan umum, bersesuaian dengan keperluan risalahnya. Perintah baginda kepada Muslimin ditaati, pemerintahannya menyeluruh,  tidak ada suatu pun yang berkaitan kuasa pemerintahan kecuali semuanya dirangkumi kekuasaan nabi. Dan tidak ada suatu bentuk jawatan kepimpinan dan kesultanan pun yang tidak tunduk, sebagai orang yang beriman, di bawah Rasulullah SAW.( cAli cAbdul Raziq : hlm 75)
            Di sini kita lihat beliau ada waktunya menafikan kepimpinan Rasulullah SAW mengandungi sebarang elemen politik, dan pada waktu yang lain menyatakan bahawa sifatnya lebih dari politik. Terdapat beberapa tempat cAli cAbdul Raziq menafikan rasul bersifat raja dan menafikan yang sistem pentadbiran mengandungi sifat-sifat kerajaan dan negara, tanpa membezakan antara politik dengan kerajaan serta antara sistem beraja dengan sifat raja serta bidang kuasanya. Orang arab dan bukan arab mungkin mengenal beberapa ciri pentadbiran dan politik, tetapi tidak semestinya ciri-ciri ini tertakluk di bawah system beraja dan ciri-ciri pemerintahan raja yang berkuasa penuh.
            Kami yakin bahawa penilaian cAli cAbdul Raziq terhadap pentadbiran Rasulullah SAW  adalah bahagian paling lemah dalam buku ini. Penyatuan kekuasaan politik dan kekuasaan agama di zaman Rasul hampir mencapai status perkara baru, kerana beberapa sebab dan yang paling utama ialah kerana eksperimen ini melibatkan insan yang memegang kuasa politik dan pada masa yang sama menerima wahyu dari langit.
            Kemungkinan yang menyebabkan cAli cAbdul Raziq terjatuh ke dalam percanggahan ini ialah kerana beliau telah siap untuk menafikan bahawa konsep “kerajaan agama” wujud di dalam Islam, terutama selepas zaman Rasulullah SAW , kerana kesatuan kepimpinan dengan penerima wahyu telah berakhir dengan wafatnya baginda. Juga kerana agama Islam tidak menerima kewujudan pihak berkuasa agama atau pengantara antara ahli bumi dengan langit. Maka sifat sivil kekuasaan dan kerajaan di dalam Islam sejak wafatnya Rasulullah SAW  sepenuhnya adalah logik dan sesuai dengan sifat agama ini. Kerana sifat “sivil” ini tidak terputus terus hubungannya dengan prinsip-prinsip agama maka hubungan antara “agama” dan “politik” adalah hubungan “membezakan” dan bukannya “menceraikan dan memisahkan”, dan bukan juga hubungan “bersatu, penerapan dan campur aduk”. Keengganan cAli cAbdul Raziq untuk mengakui hakikat ini, dan kegagalan beliau untuk membuat rumusan sebegini, menandakan penolakannya terhadap manhaj ilmiah dalam penyelidikan, terutama bagi sebuah kajian sejarah – manhaj yang memelihara agar diakui kaitan di antara fenomena, satu hubungan yang mengikat pembangunan pemikiran, rohani dan maknawi dalam sesebuah masyarakat dengan asas kebendaannya, yang kesemuanya tidak harus dilihat sepenuhnya terpisah dan tercerai yang satu dari yang lain.
Metod: Metod yang digunakan oleh cAli cAbdul Raziq di sini adalah metod sejarah empirikal dan silogisme.    

4.2 Percanggahan dalam penilaian terhadap zaman selepas Rasulullah SAW
Oleh kerana cAli cAbdul Raziq tidak berpegang dengan manhaj pemikiran yang melihat ada kaitan antara agama dengan politik, antara al-Quran dengan kerajaan – tanpa perlu mengatakan bahawa di dalam agama terdapat segalanya tentang politik, kerajaan dan negara – maka keadaan ini jatuh ke lubang percanggahan yang seterusnya. Sewaktu membicarakan pengalaman politik Arab Muslim selepas kewafatan Rasulullah SAW, beliau ada waktunya bercakap tentang kerajaan Abu Bakar tanpa menafikan hubungannya dengan agama: “Abu Bakar menuruti  jejak langkah Rasulullah SAW  di dalam perkara yang khusus bagi dirinya dan pada perkara yang umum. Hal itu pasti memberi kesan terhadap cara pemerintahan Abu Bakar. Beliau sedaya upaya berpegang dengan agama dan manhaj Rasulullah SAW  dalam tindakannya. Maka tidak hairanlah jika Abu Bakar memberi penekanan terhadap tanda-tanda agama di dalam memerintah negara baru yang beliau merupakan rajanya yang pertama. (cAli cAbdul Raziq : hlm 121). Kemudian kita melihat pula cAli cAbdul Raziq menyanggah pula pandangannya sendiri sewaktu menafikan adanya kaitan antara kepimpinan Abu Bakar dengan agama. Kepimpinan itu disifatkannya sebagai bukan kepimpinan agama dan dari jenis sekular. (cAli cAbdul Raziq : hlm 108)
            Kesalahan di sini disebabkan beliau tidak berpegang dengan manhaj berfikir yang melihat disana ada hubungan yang bersifat “penerapan”, manhaj yang melihat ada hubungan antara agama dengan hukum sivil yang diakui Islam dan menyeru manusia untuk menegakkan dan mengembangkan hukum sivil ini demi kepentingan mereka, dengan syarat ia sesuai dengan prinsip-prinsip umum dan dasar di dalam Islam seperti yang terdapat di dalam al-Quran dan al-Sunnah.
Metod: Metod yang digunakan oleh cAli cAbdul Raziq di sini adalah metod sejarah empirikal.  



4.3 Kesalahan di dalam pembuktian
Antara kelemahan utama cAli cAbdul Raziq ialah bahawa beliau sering menggunakan bukti-bukti yang tidak tepat. Sebagai contoh:
Percubaan cAli cAbdul Raziq untuk menafikan sifat politik dan kerajaan bagi pengalaman Rasulullah SAW, berdasarkan hujah menyampaikan wahyu langit, bukan mentadbir, memerintah dan melaksanakan (hukum), dengan menyebut bahawa Rasul bukan “jabbãran” (pemaksa), “hafizan” (pemelihara/penjaga), ‘’wakilan’’ (wakil), atau ‘’musaitir’’ (pengawal). Beliau  mengatakan, ‘’al-Quran’’ kelihatan menyokong pendapat bahawa Rasulullah SAW tidak ada kaitan dalam kerajaan politik. Ayat-ayat yang membantu menunjukkan tugasan-tugasan dari langit tidak pernah melampaui batas penyampaian risalah dan sunyi dari makna kesultanan.’’ (cAli cAbdul Raziq : hlm 78)
            Ayat-ayat berkenaan tidak membuktikan yang sistem pemerintahan yang ditegakkan Islam pada zaman rasul itu bukan sistem politik bagi sebuah negara atau kerajaan, bersesuaian dengan ukuran dan suasana zaman itu yang amat sederhana. Firman Allah yang beliau gunakan,
قوله تعالى :  نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ (سورة ق آية 45)
Maksudnya: Kami lebih mengetahui akan apa yang mereka katakan (dari berbagai tuduhan terhadapmu wahai Muhammad), dan engkau bukanlah seorang yang berkuasa memaksakan mereka (supaya masing-masing beriman). Oleh itu berilah peringatan dengan al-Quran ini kepada orang yang takut akan janji azabku.) Surah Qaf 50:45)
            Sebenarnya bererti, bahawa engkau keatas mereka bukan “pengawal yang memaksa mereka beriman, atau berbuat terhadap mereka sesuka hatimu, sebaliknya engkau adalah pendakwah.” ( Tafsir Baidowi : hlm 145 )  Firman ini berkenaan dakwah dalam hal akidah, bukan berkaitan sisi politik atau sivil sistem kehidupan manusia masyarakat Islam zaman itu. Penafian sifat “al-Jabbãr” bagi diri Rasul tidak memberi makna menafikan sifatnya sebagai pemerintah dan pendiri negara. Al-Jabbãr bagi orang Arab bermaksud ‘’ raja yang memaksa “. Menafikan sifat ini pada rasul atau pada orang lain, tidak bererti menafikan keperluan menjalankan kerja politik dan pemerintahan kerana politik tidak bererti memaksa dan pemerintah tidak semestinya bermaksud pemaksa. ( Asas Balaghah li Zamakhsari: hlm 120 )
            Begitu juga halnya bagi firman yang menafikan sifat “Hafiz” (penjaga) buat rasul. Firman Allah menerusi lisan rasul, ditujukan kepada manusia,
قال تعالى : بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ۚ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ ﴿سورة هود آية 86﴾
Maksudnya: Sisa (keuntungan) dari Allah adalah lebih baik bagimu jika kamu orang-orang yang beriman. Dan aku bukanlah seorang penjaga atas dirimu. (Surah Hud 11:86)
            Ia membawa maksud bukanlah rasul itu sebgai penjaga dari segala keburukan atau tugasnya bukanlah menjaga amalan-amalan manusia dimana dia menjaga mereka daripadanya dan adapun rasul itu adalah pemberi nasihat dan penyampai.‘’ (Tafsir al-Baidawi : hlm 144-145)
قال تعالى : مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (سورة النساء آية 80)

Maksudnya: Siapa yang taat pada Rasulullah, maka sesungguhnya dia telah taat kepada Allah, dan sesiapa yang berpaling ingkar, maka (janganlah engkau berdukacita, wahai Muhammad), kerana kami tidak mengutuskan engkau untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka dari melakukan kesalahan). (Surah al-Nisa' 4:80)

Maksud pengawal di sini adalah untuk menjaga amalan mereka dan menghisab amalan ke atas mereka, sesungguhnya tidaklah bagi rasul itu kecuali menyampaikan dan bagi Allah adalah penghisab amalan. ( Tafsir al-Baidawi : hlm 86 )  Maksud keseluruhan ayat-ayat di atas ialah rasul tidak memakai sifat-sifat Allah dan bukan menafikan sifat baginda sebagai pemerintah, ahli politik atau negarawan.

Demikian juga ayat-ayat lain yang menafikan rasul seorang “wakil” bagi manusia.

قال تعالى : وَكَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ وَهُوَ الْحَقُّ قُلْ لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ (سورة الأنعام آية 66)

Maksudnya: Dan kaum engkau (wahai Muhammad) mendustakan (Al-Quran), padahal ia adalah benar. Katakanlah: “Aku bukanlah orang yang ditugaskan menjaga urusan kamu.” (Surah al-Ancam ayat 66)

            Ayat ini bermaksud bahawa rasul itu bukanlah sebagai penjaga yang diwakilkan untuk menjaga manusia iaitu melarang mereka daripada menipu atau mengharuskannya, senugguhnya rasul itu hanyalah sebagai pemberi amaran dan Allah sahajalah yang menjadi penjaga yang sebenarnya..” ( Tafsir al-Baidawi : hlm 167)
قال تعالى : رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِنْ يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِنْ يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا (سورة الإسراء آية 54)
Maksudnya : “Tuhanmu lebih mengetahui tentang kamu. Dia akan memberi rahmat kepadamu jika dia menghendaki dan dia akan mengazabmu, jika dia menghendaki. Dan kami tidak mengutus engkau untuk menjadi penjaga bagi mereka.” (Surah al-Isra' 17:54)

Ia pula bermaksud, tuhan tidak mewakilkan kepada rasul urusan umat manusia dan memaksa mereka untuk beriman.” ( Tafsir al-Baidawi : hlm 258 )
قال تعالى : أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا (سورة الفرقان آية 43)
Maksudnya: Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya tuhan yang dipuja lagi ditaati? Maka dapatkah engkau menjadi pengawal yang menjaganya (supaya tidak sesat)?” (Surah al-Furqan Ayat 43).

Yang bermaksud, “ penjaga yang dapat menahannya dari syirik dan maksiat.” ( Tafsir al-Baidawi : hlm 125 )

قال تعالى : إِنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ فَمَنِ اهْتَدَى فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ (سورة الزمر آية 41)
Maksudnya: Sesungguhnya kami telah menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) kitab suci al-Quran yang menyatakan segala kebenaran (untuk menjadi panduan hidup) kepada umat manusia seluruhnya. Oleh itu, sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beramal menurutnya), maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat (tidak berpandu kepadanya), maka bahaya kesesatannya itu tertimpa keatas dirinya sendiri, dan engkau (wahai Muhammad hanyalah penyampai) bukanlah menjadi wakil yang menguasai (keadaan dan bawaan) mereka.” (Surah al-Zumar 39:41)

 Ia bermaksud, “ Tidak diwakilkan kepada engkau untuk memaksakan petunjuk kepada mereka,” ( Tafsir al-Baidawi : hlm 44 ) sekali lagi, kesemua ayat ini menunjukkan Rasul tidak bersifat dengan sifat Allah.
            Ayat-ayat yang menafikan Rasul sebagai “musaitir” bagi manusia, antaranya  :

فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ . لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُسَيْطِرٍ (سورة الغاشية آية 21-22) قال تعالى :

Maksudnya: Oleh itu, berikanlah sahaja peringatan (wahai Muhammad kepada umat manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang rasul pemberi ingatan. Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka. (Surah al-Ghasyiah 88: 21 & 22)

            Ayat ini bermaksud, Rasul bukan berkuasa penuh terhadap mereka. ( Tafsir al-Baidawi : hlm 308 )  Dan tidak semestinya semua pemerintah mempunyai kuasa penuh terhadap rakatnya, apatah lagi jika pemerintah itu adalah Rasulullah SAW.

            Demikianlah kesilapan yang dibuat oleh cAli cAbdul Raziq dalam menggunakan ayat-ayat al-Quran sebagai bukti bagi hujah-hujahnya.

            Beliau tidak tepat dalam menggunakan bukti-bukti sejarah dan petikan kata-kata orang tertentu. Beliau merumuskan terdapat dua aliran pemikiran dalam Islam tentang sandaran kekuasaan khalifah, iaitu, salah satunya, bahawa kekuasaan yang disandarkan kepada Allah, dengan itu menjadikan penguasanya “payung Allah di negerinya dan bayangan Tuhan yang meneduhi hamba-hamba-Nya.” Beliau menasabkan pemikiran ini ke kurun-kurun Islam yang awal, berdalilkan syair Farazdaq ( 1143 H/732 M) tentang Hisham bin Malik (125 H/ 742 M), syair Ibn Hani al-Andalusiy (363 H/973 M) untuk al-Muciz li Din al-Allah al-Fatimi (365H/975 M), syair Tarrih bin Ismacil al-Thaqafiy untuk al-Walid bin Yazid (126 H/743 M), pidato untuk al-Mansur al-cAbbas (159 H/775 M) dan seterusnya. (cAli cAbdul Raziq: hlm 5-12) Kesemua bukti ini merupakan peristiwa-peristiwa sejarah pada zaman di mana khilafah berubah dari sebuah sistem yang berasaskan syura, yang memelihara kaedah-kaedah syura Islami, menjadi sistem monarki yang amat terasing dari ajaran Islam.

            cAli cAbdul Raziq juga mengambil peristiwa perjanjian baicah Yazid bin Mucawiyah (64 H/683 M), pembunuhan Hussein bin Ali, serta perlantikan Faisal bin Hussein oleh Inggeris sebagai raja Iraq selepas Perang Dunia Pertama, sebagai contoh baicah dan perlantikan imam dalam Islam. Kesemua ini tidak lain merupakan peristiwa sejarah yang tidak ada kaitan dengan khilafah, imamah dan Islam.

            Selain ayat-ayat al-Quran dan peristiwa sejarah, beliau juga menggunakan logik akal dan qiyas (perbandingan atau silogisme). Beliau menganggap pembentukan kerajaan sebagai “urusan duniawi yang Allah tinggalkan untuk ditentukan akal manusia. Allah berikan kebebasan kepada manusia untuk mengurus kehidupan dunia mengikut apa yang ditunjukkan oleh akal mereka, pengetahuan, kepentingan, kehendak-kehendak dan kecenderungan mereka.”Kenyataan ini umumnya benar, cuma tidak benar pula apabila dikatakan tidak ada kaitan antara akal dengan agama. cAli cAbdul Raziq lupa bahawa, sebagai contoh, al-Muctazilah, al-Zaydiyyah, dan beberapa aliran dalam Syicah Imamiah berpandangan bahawa mengenal Allah adalah wajib dan jalannya ialah melalui akal,bukannya melalui risalah (yang dibawa nabi) atau melalui kitab-kitab suci – kerana risalah dan kitab suci tidak mungkin diterima benar melainkan setelah mengenal Allah. Justeru itu, tidak disebut bahawa orang yang mengenal Allah – kerana satu-satu jalannya ialah akal – tidak ada kaitan dengan agama.

Metod: Metod yang digunakan oleh cAli cAbdul Raziq di sini adalah metod linguistik.



4.4 Pengabaian isu-isu yang jelas dalam pemikiran Islam

Kitab al-Islam Wa Usul Al-Hukm memberikan tanggapan negatif tentang khilafah dan imamah kepada pembaca. Beliau mempersembahkan gambaran yang tidak jelas tentang institusi berkenaan. Kami yakin, sebab bagi keadaan ini ialah cAli cAbdul Raziq mencampur-adukkan antara “pemikiran Islam” dengan “sejarah Islam” antara “teori” dan “perlaksanaan”.
           
            Ini adalah kerana di dalam pemikiran Islam terdapat isu-isu yang amat jelas tentang pemerintah, syarat-syaratnya serta tentang imam dan sifat-sifatnya. Pemikir Islam masih berpegang dengan kekuatan ini meskipun kekuasaan selalu jatuh ke tangan para pemerintah yang menindas dalam rentasan sejarah kita yang panjang. Bahkan mereka menulis tentang al-Imamah dan dasar pemerintahan di zaman-zaman “penindasan” dan pemerintahan tanpa syura dan pilihan terus berpegang dengan prinsip syura, baicah dan kontrak dengan pemerintah. Mereka melihat zaman pemerintahan para penindas ini sebagai tampoh yang terkecuali. Bahkan, biasanya mereka yang berpegang dengan kewajipan mengadakan revolusi terhadap pemerintah yang zalim berdiam diri dari menyatakan pandangan mereka kerana bimbang berlaku krisis dan pertumpahan darah, atau timbul kemudaratan yang berlebihan dari revolusi dan penentangan terhadap pemerintah-pemerintah berkenaan.

            Gambaran tentang pemerintahan khalifah dan imam dengan kuasa mutlak yang disandarkan kepada Allah, tanpa batasan, adalah gambaran yang terasing dari ruh Islam. Ia memasuki hayat politik Islam yang amali sama ada melalui jalan pemikiran Syiah Imamiah atau menerusi golongan Umawi yang sejak pemerintahan Mucawiyah bin Abi Sufyan mengambil bentuk Kaisar Byzantine yang tradisinya berakar di Damsyik sejak sebelum Islam.
            Aliran pemikiran yang benar-benar mewakili ruh Islam dan ajarannya ialah aliran pemikiran Muctazilah serta golongan Khawarij yang sependapat dengan mereka. Merekalah yang menetapkan cara “pemilihan, baicah, dan kontrak” bagi memilih ketua bagi umat. Mereka juga yang berpandangan bahawa kekuasaan imam bersandar kepada rakyat, bukan kuasa ghaib; bahawa pemecatan imam adalah bidang kuasa rakyat; dan bahawa kedudukan politik tidak sepenuhnya tercerai ikatannya dengan ajaran agama.

            cAli cAbdul Raziq bukan sekadar tidak membentangkan sudut pandang golongan tersebut di atas, sewaktu beliau membincangkan topik berkaitan, bahkan menyelar mereka sebagai ahl al-ahwa. ( Dr Mamduh Haqqi : hlm 66 )

            Contoh lain bahawa cAli cAbdul Raziq mengabaikan isu yang jelas dalam sejarah pemikiran Islam dapat ditemui dalam perbincangan tentang kedudukan sains politik dalam tradisi pemikiran Islam. Kata cAli cAbdul Raziq, “Antara yang dapat anda perhatikan dengan jelas sejarah gerakan keilmuan umat Islam, pencapaian umat dalam ilmu politik adalah yang paling rendah berbanding ilmu lain. Kewujudan ilmu politik dalam khazanah keilmuan Islam hampir tidak terasa. Tidak kita dapati pada mereka karangan atau terjemahan berkenaan sains politik, atau kajian terhadap sistem pemerintahan dan asas-asas politik, melainkan bilangan yang amat sedikit – tidak  sebanding dengan pencapaian mereka dalam bidang ilmu yang lain. (cAli cAbdul Raziq: hlm 23 )

            Syeikh Muhammad Khidr Hussein dalam sanggahannya terhadap cAli cAbdul Raziq menolak habis-habisan kenyataan di atas. Beliau menghitung sebanyak 26 buah buku telah ditulis oleh orang Arab dan Muslim tentang politik dan seninya, pemerintahan dan dasar-dasarnya.

            Mereka yang meneliti senarai manuskrip Arab dan Islam akan mendapati ia berkali ganda melebihi jumlah tersebut. Itu belum dicampur dengan khazanah Arab dan Islam yang hilang, yang tidak terhitung jumlahnya dan tidak terhisab nilainya, dikala Baghdad dibakar oleh bangsa Tatar, dan khazanah Andalus yang tenggelam dalam lautan darah. Sekiranya diambil kira semua ini, tahulah kita berapa banyaknya hasil karya ilmiah dalam khazanah pemikiran Arab dan Muslim, dan akan ternyatalah tuduhan yang dilemparkan cAli cAbdul Raziq terhadap pemikir Arab dan Muslim itu tidak benar dan tidak tepat.

Metod: Metod yang digunakan oleh cAli cAbdul Raziq di sini adalah metod silogisme.



5.0 Kesimpulan
Pemikiran cAli cAbdul Raziq tentang khilafah memandu pemikiran muslim untuk mencari alternatif tentang masalah negara Islam. Sistem khilafah yang dulu dianggap sebagai pegangan agama terbukti tidak ada keterangan secara jelas dalam al-Quran dan Hadis. Boleh difahmi  secara jelas adalah bahawa dasar-dasar Islam perlu institusi yang merealisasikannya. Institusi  yang terbaik dan efektif untuk merealisasikannya adalah negara dan pemerintahan.
Cara berfikir cAli cAbdul Raziq yang ilmiah serta bersifat kajian sejarah empirik dan rasional telah membuktikan sesuatu yang baru. Namun sayang, metod pemikirannya itu telah menghasilkan sekularisme yang tidak disepakati oleh sebahagian besar dunia Islam. Meskipun demikian, masalah terakhir ini kerap kali timbul kerana ia bersangkut paut dengan pandangan hidup Muslim.
Dalam sudut pandang falsafah, pemikiran ini tertumpu kepada manusia, dimana manusialah yang seharusnya menentukan sistem untuk manusia yang lain sesuai dengan keadaan semasa. Oleh itu, ideologi yang bukan berlandaskan panduan yang sebenar boleh membawa kepada kesesatan yang berlaku tanpa disedari.

  


6. RUJUKAN

Al-Quran Dan Terjemahannya. T.Th. Kuala Lumpur: Pustaka Darul Iman Sdn. Bhd

cAbdul Qadim Zallum. 2002, Sistem Pemerintahan Islam. Terj. Drs. M. Maghfur W. Jatim: Al-Izzah

Al-Baidowi. Abdullah Bin Umar Bin Muhammad Al-Syirozi. 1998. Susunan Semula Mohd Abdul Rahman

cAli cAbdul Raziq, 1966, al-Islam Wa Usul al-Hukm Bahas fi al-Khalifah Wa Al-Hukumah fi al-Islam.         Kritikan. Dr Mamduh Haqqi. Beirut: Maktabah Al-Hayah

Al-Marcasyali. Anwar Tanzil Wa Asrar Al-Ta'wil. Beirut: Dar Ihya' Al-Thurath Al-cArabi

Khalid Jacafar. 2004. Islam Dan Dasar Pemerintahan. Kuala Lumpur: Polar Vista Sdn. Bhd

Dr. Fahmi Asy-Syannawi. 2006. Fiqih Politik Dinamika Politik Islam Sejak Masa Nabi Sampai Kini. Bandung: Cv Pustaka Setia.

Muhammad cImarah. 2006. Polemik Islam Dan Dasar Pemerintahan Karya cAli cAbdul Raziq. Kuala        Lumpur: Polar Vista Sdn. Bhd

Al-Zamakhsari. Mahmud Bin cUmar Bin Ahmad. 1998. Asas al-Balaghah Li Zamakhsyari. Tahqiq.                Muhammad Basil cUyun Al-Sud, Beirut: Dar Al-Kutub Al-cIlmiyyah 

Muhammad al-Khidr Husain, 1344 H, Naqd Kitab al-Islam Wa Usul al-Hukm. Kaherah: Maktabah al-         Salafiyyah

Nazhrah Sharciyyah Fi Fikr Munharif – Sulaiman Bin Soleh al-Khurasyi

http//ainuamri.wordpress.com/2007/11/16/kontroversi-ali-abd-al-raziq-masalah-negara-dalam-islam-i/
http//en.wikipedia.org/wiki/Empirical_method
http://omarkasule-01.tripod.com/id232.html,
http://pnesantrenbudaya.com/?id=312
http//munirdemak.wordpress.com/2012/09/19/tafsir-dan-hermeneutika/



(Nota: Ini adalah latihan ilmiah pengajian sarjana di Jabatan Qur'an dan Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia. Sebarang maklum balas, kritikan dan pandangan boleh dihantar ke emel: umarmy88@gmail.com)

No comments:

Post a Comment